Vi Tidiga - till startsidan
Sök Hjälp Login Chatta Kontakt Info
Diskussion
Mailinglistor
Aktuellt i media
Ordlista
Fakta och tips
Blandat

Preemie-hjärtat

Föräldrakanalen

0 användare är inloggade på Kanalen.org, 656 stycken surfar hos oss utan att vara inloggade.

Antal aktiva registrerade medlemmar: 3841

-annons-
-annons-

Just nu på forumet
För tidigt födda
RE: Söker några läsglada prematurföräldrar!
RE: Science fiction eller verklighet?
RE: Ductus

Vi Tidiga
Vi Tidiga
Mötesplats för föräldrar till för tidigt födda barn.

Vi Tidiga, mailinglistorna Preemie-Sweden och Skol-Preemie, Forumet och Webringen drivs ideellt i samarbete med Föräldrakanalen. Syftet med sidorna är att hjälpa nordiska föräldrar till för tidigt födda barn att hitta information - och ge en möjlighet att stötta varandra.

Föräldraföreningar
På flera platser i Sverige finns föräldrar organiserade i Föräldraföreningar för prematurfödda barn.

Fått barn för tidigt?
På mailinglistan Preemie-Sweden träffar du 310 andra familjer som fått barn för tidigt. Vi har en härlig gemenskap där vi delar erfarenheter. Vi skriver på svenska, norska och danska och har medlemmar boende i nio länder. Listan sköts av Ingrid (Inkan) Renfors och Christer Tjäder.

När barnet föds för tidigt
När barnet föds för tidigt
Recension av Ola Didrik Saugstads bok, som riktar sig till föräldrar som fått barn för tidigt.
Läs recensionen

 

Aktuellt i media

 
Förbättrad vård av de mycket för tidigt födda
I en avhandling från Lunds universitet beskriver läkaren Ingrid Pupp fynd som på sikt skulle kunna förbättra vården av de mycket för tidigt födda barnen.
Lunds Universitet 2008-05-12
 
Folsyra innan graviditeten kan förebygga för tidig födsel
Risken att föda sitt barn för tidigt kan mer än halveras om den blivande mamman äter b-vitaminet folsyra året innan hon blir gravid visar en amerikansk studie som innefattar drygt 38 000 kvinnor.
Sveriges Radio Ekot 2008-01-31
 
Ny medicin hjälper för tidigt födda
Ett nytt proteinläkemedel tros kunna stävja inlärnings- och koncentrationssvårigheter. Proteinet ökar barnets förmåga att tillgodogöra sig det fett som är så viktigt för hjärnans utveckling.
Uppsala Nya Tidning 2007-12-12
 
Färre fall av plötslig spädbarnsdöd
Forskare tror att minskningen beror på att allt fler föräldrar låtar sina nyfödda sova på rygg.
Svenska Dagbladet 2007-07-25
 
Större risker över 40
Föräldrar som skaffar barn när de fyllt 40 löper högre risk att drabbas av havandeskapsförgiftning, för tidig födsel mm. Riskerna är dock fortfarande små, betonar Bo Jacobsson, docent och överläkare vid kvinnokliniken på Sahlgrenska sjukhuset.
Dagens Nyheter 2007-05-24
 
Barn kan räddas om gravida får antibiotika
Dödligheten kan minskas bland framför allt för tidigt födda som föds av mammor med GBS (Grupp B Streptokocker), enligt en ännu opublicerad studie. Detta menar Stellan Håkansson, överläkare vid barn- och ungdomskliniken, Norrlands universitetssjukhus i Umeå.
Dagens Medicin 2007-05-09
 
För tidigt födda utvecklas bättre än väntat
En långtidsstudie som gjorts vid barnkliniken i Umeå visar att för tidigt födda barn som uppnått mellanstadieåldern mår bättre än man tidigare trott.
Vetenskapsradion 2007-03-20

Fler Artiklar mm

Här kan du diskutera artiklarna:
Föräldrakanalens diskussionsforum